Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami„GN”


Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami nadzoruje bezpośrednio Wicestarosta. 


ul. 3 Maja 51, 
ul. Prusa 3/11
Tel. tel. 29 645 71 31, 29 645 71 00 tel. wew. 210, 


Stanowisko Dyrektora Wydziału Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego zajmuje Hanna Dyoniziak ul. 3 Maja 51, pokój 4a  tel. wew. 212, 


Stanowisko Zastępcy Dyrektora Wydziału Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego zajmuje Dariusz Tyl ul. 3 Maja 51, pokój 5  tel. wew. 212, 


1. Wydział prowadzi sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu oraz własność Skarbu Państwa, co do których organem reprezentującym właściciela jest Starosta, sprawy związane z wywłaszczaniem nieruchomości oraz gospodarką gruntami rolnymi i leśnymi.


2. Do zadań Wydziału należy:


1) w zakresie gospodarowania nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa:


a) tworzenie i gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i zasobem powiatowym,


b) prowadzenie spraw z zakresu sprzedaży i oddawania w użytkowanie wieczyste nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa,


c) oddawanie nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa w trwały zarząd i wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu,


d) przekazywanie trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi,


e) ustalanie dodatkowych opłat w przypadku niedotrzymania terminów ustalonych w umowie o przekazaniu w użytkowanie wieczyste,


f) ustalanie opłat za użytkowanie wieczyste gruntów i trwały zarząd w stosunku do nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa oraz:


- udzielanie bonifikat w stosunku do tych opłat,


- windykacja tych należności,


g) zmiana stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa w przypadku trwałej zmiany sposobu korzystania z nieruchomości,


h) dokonywanie aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu w stosunku do nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa,


i) zabezpieczenie wierzytelności Powiatu i Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności,


2) prowadzenie spraw administracyjno – gospodarczych, dotyczących nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa, w tym prowadzenie spraw dotyczących:


a) ustalania stawek czynszu za najem i dzierżawę,


b) oddawania nieruchomości w najem, dzierżawę i użyczenie oraz realizacja umów z tego tytułu, z wyłączeniem lokali znajdujących się w dyspozycji Starostwa oraz przekazanych w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym powiatu,


c) ubezpieczenia mienia, z wyłączeniem mienia znajdującego się w dyspozycji Starostwa oraz przekazanego w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym powiatu,


d) zabezpieczenia mienia, prowadzenia remontów i konserwacji, utrzymania porządku i czystości - z wyłączeniem mienia znajdującego się w dyspozycji Starostwa oraz przekazanego w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym powiatu,


3) w zakresie regulowania stanów prawnych nieruchomości :


a) regulowanie własności gruntów na rzecz Skarbu Państwa w postępowaniu cywilnym i wieczysto - księgowym,


b) podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa, będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych,


c) regulowanie własności nieruchomości na rzecz Powiatu w postępowaniu administracyjnym, w tym w zakresie dróg powiatowych,


d) prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego przekazywania Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,


e) prowadzenie spraw związanych z utworzeniem rodzinnych ogrodów działkowych na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub Powiatu,


f) wydawanie decyzji o nabyciu nieruchomości,


g) ustalanie odszkodowania, w przypadku gdy nie dojdzie do uzgodnienia pomiędzy byłym i obecnym właścicielem nieruchomości,


4) w zakresie gospodarki gruntami rolnymi i leśnymi oraz wywłaszczania nieruchomości:


a) prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych, ustalanie odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości, gdy nastąpiło pozbawienie praw do nieruchomości bez ustalenia odszkodowania, a obowiązujące przepisy przewidują jego ustalenie,


b) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowania, w tym nieruchomości zamiennej oraz rozliczeń z tytułu zwrotu,


c) udzielanie zezwoleń na niezwłoczne zajęcie nieruchomości,


d) wydawanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych, nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody,


e) wydawanie państwowym jednostkom organizacyjnym zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w celu odpłatnego składowania na tej nieruchomości materiałów niezbędnych do budowy i konserwacji dróg lądowych i wodnych oraz na cele obrony Państwa,


f) prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne Państwu w zamian za rentę,


g) prowadzenie spraw z zakresu regulowania własności nieruchomości rolnych,


h) ustalanie nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową,


i) ustalenie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,


j) wydawanie decyzji o nieodpłatnym przyznawaniu własności działki obejmującej budynki, w których osobom przekazującym gospodarstwo rolne na rzecz Państwa przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich, na rzecz tych osób i uprawnionych zstępnych,


5) w zakresie ochrony gruntów rolnych:


a) prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji,


b) przygotowywanie decyzji nakładającej obowiązek zdjęcia próchniczej warstwy gleby oraz jej wykorzystania,


c) prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub bez decyzji zezwalającej na wyłączenie,


d) uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,


e) uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy,


f) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu obszarów gruntów wyłączonych z produkcji oraz ustalonych należności i opłat rocznych.


v20240829


Dokumenty

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 1 września 2025
Dokument wytworzony przez: Sekretarz Powiatu
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Suchcicka Ewa - Sekretarz Powiatu
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 stycznia 2022 14:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Krzysztof Malinowski
Ilość wyświetleń: 2004
04 września 2025 13:54 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.
04 września 2025 13:53 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.
31 sierpnia 2025 16:42 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.