Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego „BK”

Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego nadzoruje bezpośrednio Starosta Ostrowski.


Stanowisko Kierownika Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego zajmuje Milena Waracka


ul. 3 Maja 68, pokój 18
tel./fax 296457104




  1. Biuro wykonuje zadania z zakresu koordynacji działania powiatowych służb, inspekcji i straży, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności, obrony cywilnej, spraw obronnych, spraw obywatelskich, ochrony informacji niejawnych, w tym prowadzi kancelarię materiałów niejawnych.

  2. Do zadań Biura należy:

    1.  w zakresie planowania:

      1. opracowywanie rocznych wytycznych do działalności w dziedzinie zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej, spraw obronnych,

      2. opracowywanie rocznego planu zasadniczych przedsięwzięć w dziedzinie zarządzania kryzysowego, ochrony ludności obrony cywilnej i spraw obronnych,

      3. opracowywanie wytycznych w sprawie zasad organizacji i sposobu przeprowadzania szkoleń z zakresu zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej, spraw obronnych,

      4. opracowywanie i realizacja rocznego planu kontroli zewnętrznych w dziedzinie zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej, spraw obronnych,



    2. w zakresie współpracy z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami:

      1. współpraca przy ustalaniu programów działania służb, inspekcji i straży,

      2. budowanie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej, wchodzących w skład krajowego sytemu ratowniczo - gaśniczego oraz służb, inspekcji i straży, a także innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze Powiatu,

      3. przygotowanie propozycji przedsięwzięć do krajowego systemu ratowniczo — gaśniczego na terenie Powiatu,

      4. współpraca z publiczną służbą zdrowia oraz jednostkami ochrony przeciwpożarowej w zakresie budowania oraz funkcjonowania na terenie Powiatu systemu „Państwowe Ratownictwo Medyczne",

      5. współpraca z policją w sprawach dotyczących utrzymania ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz z inspekcją sanitarną w zakresie bezpieczeństwa sanitarnego,

      6. współpraca z inspekcją nadzoru budowlanego w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego oraz inspekcją weterynaryjną w sprawach bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego na obszarze Powiatu,

      7. nadzór nad terminową realizacją zadań ustalonych przez organy Powiatu dla powiatowych służb, inspekcji i straży oraz opracowywanie informacji o stanie wykonania tych zadań,

      8. współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami pożytku publicznego działającymi na rzecz porządku i poprawy bezpieczeństwa,



    3. w zakresie zwierzchnictwa Starosty nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami:

      1. realizacja wniosków z oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie Powiatu,

      2. udział w opracowywaniu i nadzorowanie realizacji powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

      3. przedstawianie propozycji sprawozdań z rocznej działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Ostrowi Mazowieckiej,

      4. opracowywanie tematyki i terminów posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Ostrowi Mazowieckiej,

      5. obsługa administracyjno – biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Ostrowi Mazowieckiej.



    4. w zakresie zarządzania kryzysowego:

      1. kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie Powiatu, w tym:

        • - monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji,

        • - realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej,

        • - planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na szczeblu gminy,

        • - przygotowywanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej,



      2. realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:

        • - opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Wojewodzie Mazowieckiemu powiatowego planu zarządzania kryzysowego,

        • - realizacja zaleceń Wojewody Mazowieckiego do powiatowego planu zarządzania kryzysowego,

        • - realizacja zadań związanych z ogłaszaniem i odwoływaniem pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,

        • - opracowywanie dla organów gmin zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,

        • - opracowywanie oceny gminnych planów zarządzania kryzysowego, przed zatwierdzeniem przez Starostę,



      3. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania kryzysowego,

      4. wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu oraz przekazywanie zadań dla miast i gmin Powiatu,

      5. przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,

      6. realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,

      7. koordynacja prac oraz obsługa kancelaryjna powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego, w tym:

        • - opracowywanie projektu regulaminu bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej,

        • - przedstawianie propozycji przedmiotu i terminu posiedzeń zespołu,

        • - przygotowanie rocznego planu pracy zespołu,



      8. obsługa powiatowego centrum zarządzania kryzysowego,

      9. koordynowanie udziału oddziałów Sił Zbrojnych w realizacji zadań likwidacji sytuacji kryzysowych na terenie Powiatu,

      10. opracowywanie wniosków do projektu budżetu Powiatu dotyczących utworzenia rezerwy celowej na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego,

      11. opracowywanie wniosków o dofinansowanie zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego.



    5. w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej : 

      1. kierowanie i koordynowanie realizacji zadań ochrony ludności,

      2. nadzorowanie realizacji zadań ochrony ludności przez podmioty ochrony ludności,

      3. organizowanie współpracy pomiędzy gminami oraz podmiotami ochrony ludności,

      4. zapewnienie funkcjonowania starostwa w czasie wojny,

      5. tworzenie i utrzymywanie powiatowych zasobów ochrony ludności, w tym infrastruktury niezbędnej do ochrony ludności,

      6. współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy powiatowych obiektów przeznaczonych do ochrony ludności, w tym budowli ochronnych,

      7. zawierania porozumień i wydawania decyzji o uznaniu budowli za budowlę ochronną,

      8. zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności,

      9. ewidencjonowanie podmiotów i zasobów ochrony ludności na obszarze powiatu,

      10. wsparcie powiatowych podmiotów ochrony ludności w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony,

      11. udzielanie pomocy samorządom gminnym w zakresie realizacji zadań dotyczących ochrony ludności, w szczególności obejmujących:


        • -     pozyskiwanie i wykorzystywanie niezbędnych zasobów ochrony ludności i środków finansowych,

        • -     skierowanie na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) posiadanych zasobów ochrony ludności do działań na teren gminy w sytuacji zagrożeń,

        • -     wzmacnianie lokalnych inicjatyw dotyczących budowania społecznej odporności na zagrożenia,



      12. koordynowanie współpracy pomiędzy służbami, inspekcjami i strażami w zakresie realizacji zadań ochrony ludności,

      13. organizowanie i utrzymanie elementów systemy wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności,

      14. powiadamiania, ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach,

      15. wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej, w tym przydziałów na podstawie wniosków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast),

      16. planowanie oraz organizowanie szkoleń i ćwiczeń ochrony ludności i obrony cywilnej, a także edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej,

      17. sporządzanie informacji o stanie przygotowań powiatu do realizacji zadań z zakresu ochrony ludności,



    6. w zakresie spraw obronnych:


      1. opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do akceptacji planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu, a także stosownych programów obronnych,

      2. opracowanie i uaktualnianie planu przygotowań służby zdrowia w Powiecie na potrzeby obronne,

      3. realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania Starosty zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa,

      4. opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Starostwa na czas wojny oraz projektu zarządzenia Starosty wprowadzającego ww. regulamin w życie,

      5. opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej,

      6. opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji stałego dyżuru,

      7. realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę,

      8. prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,

      9. opracowywanie dokumentacji oraz realizowanie innych przedsięwzięć przygotowawczych do prowadzenia akcji kurierskiej,



    7. w zakresie upowszechniania i popularyzacji ochrony przeciwpożarowej, tematyki zagrożeń, ochrony ludności i obrony cywilnej:


      1. upowszechnianie problematyki obronnej, ochrony ludności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w gminach i zakładach pracy,

      2. czynne współuczestniczenie z organizacjami społecznymi i pozarządowymi w organizowaniu i prowadzeniu zawodów oraz konkursów o tematyce obronnej i obrony cywilnej,

      3. popularyzowanie znajomości zachowań w sytuacjach kryzysowych poprzez wydawanie
        i kolportaż materiałów informacyjno – poglądowych,

      4. promowanie i popularyzacja poprzez lokalne stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i redakcje prasowe wśród społeczeństwa zagadnień dotyczących ochrony ludności, obrony cywilnej i spraw obronnych a także zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia,



    8. w zakresie ochrony informacji niejawnych:


      1. zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,

      2. zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne,

      3. kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,

      4. okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,

      5. opracowanie planu ochrony informacji niejawnych w Starostwie i nadzorowanie jego realizacji,

      6. szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,

      7. opracowanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,

      8. podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, przy jednoczesnym zawiadomieniu Starosty, a w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą „POUFNE” lub wyższą, również właściwą służbę ochrony państwa,

      9. opracowanie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ZASTRZEŻONE” i „POUFNE”,

      10. prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,

      11. przekazywanie właściwej służbie ochrony państwa danych wymaganych do ewidencji osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę służbową oznaczonych klauzulą „POUFNE”, a także do ewidencji osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa,

      12. prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających na pisemne polecenie Starosty,

      13. prowadzenie kancelarii materiałów niejawnych



    9. w zakresie spraw obywatelskich:

      1. przygotowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej,

      2. wykonywanie zadań wynikających z przepisów o rzeczach znalezionych,

      3. realizacja zadań na rzecz osób represjonowanych i kombatantów,

      4. wykonywanie zadań wynikających z ustawy o repatriacji,

      5. wydawanie zezwoleń na sprowadzanie zwłok i szczątków z obcego państwa oraz organizowanie pochówku zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych oraz realizacja zadań dotyczących stwierdzania zgonu







v202502205/p>

Dokumenty

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 29 sierpień 2024
Dokument wytworzony przez: Sekretarz Powiatu
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Suchcicka Ewa - Sekretarz Powiatu
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 września 2024 13:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Krzysztof Malinowski
Ilość wyświetleń: 375
05 marca 2025 16:13 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.
05 marca 2025 16:13 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.
05 marca 2025 16:12 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.