Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych „KTD”


Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych nadzoruje bezpośrednio Wicestarosta.


Stanowisko p.o. Dyrektora Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych Starostwa Powiatowego zajmuje Agnieszka Gwardiak



Stanowisko Zastępcy Dyrektora Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych Starostwa Powiatowego zajmuje Rajmund Zawistowski


ul. Brokowska 37 Tel. (0-29) 6457160, 6457161


przyjmowanie interesantów w zakresie rejestracji pojazdów oraz praw jazdy odbywa się w godzinach 8:00- 15:00.



  1.  Wydział prowadzi sprawy związane z rejestracją pojazdów, wydawaniem, zatrzymywaniem prawa jazdy i cofaniem uprawnień do kierowania pojazdami, wpisem do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz skreśleniem przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej w przypadku naruszeń zawartych w ustawie, wydawaniem licencji na krajowy transport drogowy, wydawaniem zezwoleń na krajowy transport drogowy osób (teren powiatu), wydawaniem zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne oraz sprawy związane z usuwaniem pojazdów z dróg. W skład Wydziału wchodzą:


    1. Pierwszy Zespół ds. Rejestracji Pojazdów,

    2. Drugi Zespół ds. Rejestracji Pojazdów,

    3. Zespół ds. Praw Jazdy i Transportu.



  2. Pierwszy i Drugi Zespół ds. Rejestracji Pojazdów wykonuje następujące zadania: w zakresie rejestracji pojazdów:

    1. rejestrowanie pojazdów,

    2. rejestrowanie pojazdów powierzonych przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu,

    3. rejestrowanie pojazdów należących do członków obcych sił zbrojnych, personelu cywilnego i członków rodzin, oraz pojazdów ich wykonawców kontraktowych, przebywających na terytorium RP, na podstawie umów międzynarodowych, na wniosek władz wojskowych tych sił zbrojnych,

    4. czasowa rejestracja pojazdów,

    5. wyrejestrowanie pojazdu z ruchu,

    6. wycofanie czasowe pojazdu z ruchu i dopuszczenie do ruchu po czasowym wycofaniu,

    7. dokonywanie odpowiednich wpisów do dowodu rejestracyjnego, w przypadku zmiany stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zawartych w tych dokumentach,

    8. przyjmowanie zawiadomień o zbyciu i o nabyciu pojazdu,

    9. przyjmowanie informacji od organu właściwego w sprawach rejestracji za granicą o zarejestrowaniu pojazdu za granicą pochodzącego z terytorium RP,

    10. wydawanie wtórników i wymiana dokumentów komunikacyjnych (dowodów rejestracyjnych, znaków legalizacyjnych) i tablic rejestracyjnych,

    11. przyjmowanie wniosków o wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej,

    12. wydawanie dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych po zatrzymaniu przez organy do tego uprawnione,

    13. kontrola spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia „OC” posiadaczy pojazdów,

    14. wpisywanie i wykreślanie zastrzeżeń w pozwoleniach czasowych, dowodach rejestracyjnych określonych przepisami ustawy, m.in. sądowych zastawów rejestrowych oraz adnotacji urzędowych,

    15. kierowanie na dodatkowe badanie techniczne pojazdu w celu ustalenia danych niezbędnych do rejestracji pojazdu,

    16. prowadzenie w systemie elektronicznym ewidencji wydanych tablic rejestracyjnych oraz druków ścisłego zarachowania (pozwoleń czasowych, znaków legalizacyjnych, nalepek na blice tymczasowe, pozwolenia czasowe badawcze) zgodnie z przepisami,

    17. sporządzanie protokołu kasacji anulowanych druków ścisłego zarachowania,

    18. sporządzanie wykazu tablic rejestracyjnych zwróconych do urzędu i protokolarne przekazywanie ich upoważnionemu przedsiębiorcy w celu kasacji,

    19. zakładanie indywidualnych teczek na akta pojazdów według numerów rejestracyjnych,

    20. potwierdzanie danych o pojazdach,

    21. wydawanie zaświadczeń z zakresu rejestracji pojazdów,

    22. należyte użytkowanie powierzonego sprzętu komputerowego do systemu Pojazd i Kierowca,

    23. wydawanie decyzji administracyjnych o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdów w przypadkach określonych ustawą,

    24. wydawanie decyzji zezwalających na wykonanie tabliczek znamionowych zastępczych do pojazdów,

    25. nakładanie kary pieniężnej na właścicieli pojazdów w okolicznościach przewidzianych prawem,

    26. profesjonalna rejestracja pojazdów,

    27. rejestracja pojazdów za pośrednictwem  salonów sprzedaży pojazdów samochodowych.



  3. Zespół ds. Praw Jazdy i Transportu wykonuje następujące zadania:


    1. w zakresie wydawania uprawnień do kierowania:


      1. wydawanie oraz odmowa wydania krajowego prawa jazdy oraz pozwolenia na kierowanie tramwajem,

      2. b) wydawanie międzynarodowych praw jazdy,

      3. wymiana wojskowego dokumentu stwierdzającego uprawnienie do kierowania pojazdem na prawo jazdy tej samej kategorii,

      4. przedłużanie okresu ważności praw jazdy,

      5. żądanie akt kierowców i wysyłanie akt kierowców,

      6. odtwarzanie akt ewidencyjnych kierowców,

      7. wymiana praw jazdy oraz wymiana krajowych praw jazdy wydanych za granicą,

      8. dokonywanie w prawach jazdy wpisów potwierdzających odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego,

      9. przedłużanie okresu ważności pozwolenia na kierowanie tramwajem,

      10. wydawanie wtórnika prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem w przypadku: utraty dokumentu, zniszczenia, zmiany stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych,

      11. sprawowanie nadzoru nad kierowcą i osobą posiadającą pozwolenie na kierowanie tramwajem w zakresie spełniania wymagań dla uzyskania i posiadania praw jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,

      12. wymiana z urzędu praw jazdy wydanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej,

      13. kierowanie kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na:


        • - kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminu państwowego,

        • - badanie lekarskie,

        • - badanie psychologiczne,

        • - kurs reedukacyjny,



      14. wydawanie decyzji administracyjnych o zatrzymaniu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,

      15. wydawanie decyzji o przedłużeniu okresu na który zatrzymano prawo jazdy,

      16. zwracanie zatrzymanych praw jazdy lub pozwoleń na kierowanie tramwajem po ustaniu przyczyny zatrzymania,

      17. wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami,

      18. wydawanie decyzji o przywracaniu uprawnień do kierowania pojazdami po ustaniu przyczyn cofnięcia,

      19. wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym oraz na kierowanie pojazdem przewożącym wartości pieniężne albo inne przedmioty wartościowe lub niebezpieczne oraz przedłużanie i rozszerzanie zakresu tych zezwoleń w drodze decyzji administracyjnej,

      20. wymiana kart motorowerowych na prawa jazdy kategorii AM,

      21. zakładanie i prowadzenie akt ewidencyjnych kierowców oraz akt ewidencyjnych osób bez uprawnień zgodnie z ustawą,

      22. przyjmowanie dokumentów od osób ubiegających się o prawo jazdy lub pozwolenie, przed przystąpieniem do szkolenia oraz weryfikacja tych dokumentów i wprowadzanie wymaganych danych do systemu elektronicznego,

      23. generowanie profilu kandydata na kierowcę oraz przekazywanie informacji o wygenerowanym profilu osobie, której profil dotyczy,

      24. udostępnianie profilu kandydata na kierowcę w systemie teleinformatycznym ośrodkowi szkolenia kierowców, innym uprawnionym podmiotom oraz ośrodkowi egzaminowania przeprowadzającemu egzamin państwowy osoby, której profil dotyczy,

      25. wydawanie zaświadczeń o posiadanych uprawnieniach do kierowania pojazdami lub ich braku,

      26. wydawanie decyzji administracyjnych o zatrzymaniu prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym i uchylanie tych decyzji na wniosek organu właściwego dłużnika,

      27. udzielanie informacji o kierowcach,

      28. przygotowywanie zawiadomień o wykonaniu środka karnego,

      29. wydawanie kart kwalifikacji kierowcy dla obcokrajowców,

      30. generowanie profilu kierowcy zawodowego,



    2. w zakresie szkolenia i egzaminowania:


      1. dokonywanie na wniosek przedsiębiorcy wpisu/zmiany zakresu wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców,

      2. prowadzenie (aktualizacja) rejestru działalności regulowanej przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców,

      3. wpisywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wymaganych ustawą danych dotyczących ośrodka szkolenia kierowców,

      4. przyjmowanie, w terminach określonych ustawą z ośrodków szkolenia kierowców informacji dotyczących terminu, czasu i miejsca rozpoczęcia zajęć teoretycznych,

      5. przyjmowanie w terminach określonych ustawą dokumentów zawierających informacje o przeprowadzonych kursach,

      6. przyjmowanie w terminach przewidzianych ustawą informacji oraz danych ze szkół o podjęciu działalności w zakresie szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami oraz o jego zakończeniu,

      7. prowadzenie ewidencji innych podmiotów (np. szkół) prowadzących szkolenie oraz skreślanie ich z ewidencji,

      8. wydawanie poświadczeń dla przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców potwierdzających spełnienie dodatkowych wymagań oraz ich cofanie,

      9. prowadzenie ewidencji instruktorów i wykładowców oraz skreślenie ich z ewidencji,

      10. wydawanie legitymacji instruktorom i przedłużanie ważności legitymacji oraz wydawanie zaświadczeń wykładowcom,

      11. przyjmowanie w terminach określonych ustawą danych dotyczących numeru ewidencyjnego ośrodka szkolenia lub innego podmiotu, w którym instruktor lub wykładowca prowadzi szkolenie oraz zaświadczeń potwierdzających uczestnictwo w warsztatach doskonalenia zawodowego,

      12. wydawanie decyzji administracyjnych o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, skreślając przedsiębiorcę z rejestru,

      13. archiwizacja akt spraw ostatecznie załatwionych i przekazywanie ich do archiwum zakładowego,

      14. kontrola działalności ośrodków szkolenia kierowców zgodnie z rocznym planem kontroli kompleksowej, badającej całokształt działalności ośrodka w zakresie wynikającym z ustawy oraz przepisów wykonawczych a w razie potrzeby także kontroli doraźnej, badającej wybrane zagadnienia związane z działalnością ośrodka,

      15. kontrola ośrodka szkolenia kierowców wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców w innym powiecie, którego infrastruktura jest zlokalizowana na obszarze działania tego starosty,

      16. sporządzanie analiz, przetwarzanie danych oraz podawanie do publicznej wiadomości wyniki analizy statystycznej w zakresie średniej zdawalności osób szkolonych w danym ośrodku, liczby uwzględnionych skarg złożonych na dany ośrodek

      17. rozpatrywanie skarg dotyczących ośrodka szkolenia kierowców,

      18. współpraca z Policją w zakresie kontroli wykonywania praktycznej nauki jazdy poza ośrodkiem szkolenia kierowców,

      19. zgłaszanie kandydatów na instruktorów i wykładowców na egzamin sprawdzający kwalifikacje oraz wyznaczenie jego terminu do komisji powołanej przez wojewodę,

      20. przygotowywanie skierowania na egzamin sprawdzający kwalifikacje na instruktora lub wykładowcę,

      21. obsługa systemu „Portal Starosty”,



    3. w zakresie zarządzania ruchem na drogach gminnych i powiatowych:


      1. rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów organizacji ruchu,

      2. przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,

      3. przechowywanie projektów organizacji ruchu i prowadzenie ich ewidencji,

      4. nadzór nad zgodnością istniejącej organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacją ruchu,

      5. nadzór i analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,

      6. współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządcami dróg, Policją oraz innymi jednostkami,



    4. w zakresie dróg, kolei, prawa przewozowego i transportu:


      1. ograniczanie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w wypadku klęski żywiołowej,

      2. nakładanie na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonywanie zadania przewozowego, gdy jest to niezbędne z uwagi na obronność lub bezpieczeństwo państwa bądź w wypadku klęski żywiołowej,

      3. wprowadzanie zakazu pędzenia zwierząt na drogach,

      4. opiniowanie likwidacji odcinków kolejowych,

      5. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych, w zakresie kompetencji Starosty,

      6. prowadzenie spraw związanych w wydawaniem zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,

      7. udzielanie, odmowa udzielenia, wygaszanie, zawieszanie, dokonywanie zmian, przenoszenie uprawnień z zezwolenia i cofanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz stwierdzanie niezdolności i przywracanie zdolności zarządzającego transportem do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy,

      8. udzielanie, odmowa udzielenia, wygaszanie, dokonywanie zmian, przenoszenie uprawnień z licencji i cofanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą lub licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,

      9. wydawanie, dokonywanie zmian, wygaszanie i cofanie oraz przedłużanie ważności zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych osób i przewozów specjalnych, weryfikowanie i zatwierdzanie rozkładów jazdy oraz nadawanie numerów poszczególnym liniom komunikacyjnym,

      10. wydawanie i odmowa wydania zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenie przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej,

      11. przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu, dwa razy w roku, informacji o liczbie i zakresie udzielonych licencji, zezwoleń i zaświadczeń w terminach: do 31 stycznia i 31 lipca każdego roku,

      12. prowadzenie analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób,

      13. uzgadnianie rozkładów jazdy z organami samorządowymi właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej,

      14. przygotowywanie informacji, udzielanie wyjaśnień i udostępnianie dokumentacji wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego sprawującemu nadzór nad wydawaniem licencji i zezwoleń w krajowym transporcie drogowym oraz zaświadczeń o przewozach na potrzeby własne,

      15. nadzór i kontrola nad działalnością przewoźników, w zakresie zgodności prowadzonych przewozów z przepisami prawa,

      16. wpisywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) danych dotyczących wydanych licencji i zezwoleń,

      17. nakładanie kary pieniężnej na przedsiębiorców, w okolicznościach przewidzianych prawem,

      18. wykonywanie powierzonych zadań z zakresu planowania rozwoju transportu, organizowania publicznego transportu zbiorowego i zarządzania publicznym transportem zbiorowym zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym,

      19. wydawanie zaświadczeń o liczbie pojazdów, dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie krajowego transportu drogowego,

      20. prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych,

      21. wprowadzanie do Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego danych przedsiębiorców posiadających zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,

      22. prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie wymogu dobrej reputacji przewoźnika drogowego oraz zarządzającego transportem,

      23. prowadzenie spraw związanych z organizacją przewozów o charakterze użyteczności publicznej.



    5. w zakresie stacji kontroli pojazdów:


      1. dokonywanie wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz prowadzenie rejestru,

      2. sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i diagnostami, poprzez dokonywanie co najmniej raz w roku kontroli stacji w zakresie spełniania ustawowych wymagań, prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów i prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji,

      3. wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów, skreślając przedsiębiorcę z rejestru działalności regulowanej w przypadkach określonych ustawą,

      4. wpisywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wymaganych ustawą danych dotyczących stacji kontroli pojazdów,

      5. wydawanie i cofanie diagnostom uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów,



    6. w zakresie usuwania pojazdów z dróg:


      1. przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie wysokości opłat oraz wysokości kosztów za usuwanie i przechowywanie pojazdów,

      2. występowanie do sądu z wnioskami o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu,

      3. przekazywanie właściwym naczelnikom urzędów celnych usuniętych pojazdów w przypadku stwierdzenia, że nie są zarejestrowane w żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej,

      4. wydawanie decyzji administracyjnych o zapłacie kosztów związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem,

      5. prowadzenie postepowań egzekucyjnych w celu wykonania orzeczeń sądu o przepadkach pojazdów,

      6. prowadzenie spraw związanych z holowaniem oraz prowadzeniem parkingów strzeżonych dla   pojazdów usuniętych z dróg, w zakresie właściwości starosty, lub powierzeniem tych zadań innym podmiotom zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych”,;






v 20250801


Informacje ogólne

Dokumenty

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 29 sierpień 2024
Dokument wytworzony przez: Sekretarz Powiatu
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Suchcicka Ewa - Sekretarz Powiatu
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 stycznia 2021 08:23
Dokument wprowadzony do BIP przez: Łukasz Bieniek
Ilość wyświetleń: 8690
31 lipca 2025 23:58 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.
31 lipca 2025 23:56 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.
31 lipca 2025 23:54 (Krzysztof Malinowski) - Zmiana danych jednostki.
Zatrzymaj banner przewijany